Hvad er pronation, underpronation og overpronation?

Wat is pronatie, onderpronatie en overpronatie?

Pronatie

Ons lichaam heeft een eigen systeem om schokken op te vangen, dit heet pronatie. Het is een rollende beweging die plaatsvindt wanneer we de voet op de grond zetten, en deze begint meestal aan de buitenkant van de hiel voordat deze naar voren rolt richting de grote teen. Het is een belangrijke functie in ons lichaam die de belasting verdeelt waaraan de voet wordt blootgesteld.

hardloopschoenen met goede demping bij onderpronatie

Het feit dat we overproneren of oversupineren is meestal iets waarmee we worden geboren, en het is belangrijk om te onthouden dat dit volkomen natuurlijk is. Om de een of andere reden worden sommigen op een bepaalde manier en op bepaalde gebieden sterker geboren dan anderen, wat tot problemen kan leiden. Als gevolg van verkeerd schoeisel voor het type pronatie dat u heeft, kunt u een aantal blessures oplopen. Een manier om erachter te komen wat perfect bij u past, is door verschillende schoenen te passen en te voelen wat het meest comfortabel is voor uw voeten.

Overpronatie

Bij overpronatie merk je dat de binnenkant van de voet bij de enkel een overmatige beweging naar binnen maakt als deze de grond raakt tijdens bijvoorbeeld lopen of hardlopen, maar als je lekker in een stoel zit, ziet de overpronatievoet er volkomen normaal uit. .

Met andere woorden: je ziet pas verandering aan de voet als je er gewicht op zet, en de situatie aan de voet verandert in mindere mate als je steun onder de voet hebt van bijvoorbeeld zachte oppervlakken zoals tapijten. Het probleem met overpronatie is de tijd dat de voet in de pronatiebeweging blijft en hoe diep deze gaat; iets dat verhindert dat de voet de beweging voortzet en terugkeert naar supinatie.

Elke stap die we zetten als we overproneren, leidt tot een onbalans in het lichaam en verder tot overmatige slijtage van pezen, gewrichten, spieren en ligamenten.

Typische symptomen die u kunt ervaren bij overpronatievoeten zijn:

  • Plantaire fasciitis/hielsporen
  • Achillespeesontsteking
  • Pijn in de voetzool
  • Rugpijn
  • Scheenontsteking
  • Kniepijn

Hoe u thuis kunt controleren of u mogelijk overpronatie in de voet heeft, leggen wij verderop in het artikel uit.

Onderpronatie

Bij onderpronatie kunnen uw voeten stijf zijn en een hogere wreef en voetboog hebben. In sommige gevallen kan het zo zijn dat alleen de hiel en de tenen in contact komen met de ondergrond. De belasting zal dan excessief zijn in tegenstelling tot degenen die een normalere pronatie hebben. Dit betekent dat mensen met onderpronatievoeten veel demping nodig hebben om de stress die tot blessures leidt te voorkomen.

De reden waarom uw voeten supinatie kunnen hebben, is meestal aangeboren, maar kan ook te wijten zijn aan een zwakte in bepaalde spieren in de voet, enkel of been - de zwakte kan het gevolg zijn van:

  • Verkeerd schoeisel
  • Een verkeerde uitlijning in het lichaam
  • Of een blessure aan de voet die problemen veroorzaakte aan de spieren of pezen

Een voet die overmatig gesupineerd is, zal zich niet kunnen aanpassen aan de ondergrond waarop hij loopt, en de spieren en botten rond de voet zullen harder moeten werken om het evenwicht te bewaren. Na verloop van tijd zal dit spanning veroorzaken in verschillende delen van het lichaam, waaronder kuiten, knieën, heupen en rug, en tot blessures leiden. Als dat u niet bang maakt, dan gooit het eenvoudigweg een sleutel in uw hele lichaam en zal het leiden tot een verkeerde uitlijning en letsel als het probleem niet wordt verholpen.

Net als bij overpronatie kunt u merken of u dit soort pronatie heeft als u uw voet belast. In tegenstelling tot overpronatie zien degenen die onderproneren de voet naar buiten kantelen.

Wat u zelf kunt doen :

  • Gebruik schoenen die zorgen voor extra goede demping en eventueel extra steun in de langsboog van de voet.
  • Probeer schoenen met hoge hakken en schoenen met dunnere zolen te vermijden. Als je schoenen met dunne zolen hebt, koop dan een binnenzool die wat extra ondersteuning kan bieden.
  • Probeer het lopen en rennen op harde oppervlakken zoals betonnen vloeren en dergelijke te vermijden, omdat de voet beter gedijt op zachte oppervlakken. Dit is om de spieren en gewrichtsfunctie van de voet te stimuleren. Als u in een ziekenhuis of iets dergelijks werkt, waar er een harde ondergrond is, investeer dan in schoenen met goede demping, zodat de hiel niet verslijt.

Hoe u dit zelf kunt controleren

Richtlijnen voor overpronatie:

Een snelle en gemakkelijke manier om te zien of u overproneert, is door naar de onderkant van uw gewone schoenen te kijken en te zien waar u de meeste slijtage vertoont. Als de meeste slijtage zich aan de binnenkant van de zool bevindt, nabij de hiel en de grote teen, is de kans groot dat u overproneert. Het valt je misschien ook op dat je schoenen naar binnen leunen als je ze op een vlakke ondergrond bekijkt.

De volgende stap is om je sokken uit te doen en naar je blote voeten te kijken. Heeft u een lage voetboog of platvoeten? Dit kan een teken zijn dat u overproneert.

Degenen die overproneren ervaren ook een verscheidenheid aan <

Terug naar blog