5 tegn på at du skal udskifte dine løbesko

5 tekenen dat u uw hardloopschoenen moet vervangen

Alle schoenen gaan na verloop van tijd kapot, zelfs als je ze een tijdje niet hebt gedragen. Daar bestaat een gouden vuistregel voor hardloopschoenen gaat 1000 km mee +/- 200 km. Dit verschilt uiteraard van schoen tot schoen en hoeveel of weinig ze zijn gebruikt. In dit artikel geven we je daar wat advies over slijtage over de schoen en de overwegingen die je daarbij kunt maken schakelaar trek je hardloopschoenen uit.

1. Je kunt je niet herinneren wanneer je voor het laatst nieuwe hardloopschoenen hebt gekocht

Schoenen hebben een levensduur , die we meestal in kilometers meten, maar zelfs ongebruikte schoenen kunnen in een jaar of twee verslechteren. Het schuim , het meest cruciale onderdeel van de demping van de schoen, zal na verloop van tijd verslechteren en minder responsief en "levendig" worden. Zelfs bij sporadisch gebruik is het raadzaam uw hardloopschoenen één keer per jaar te vernieuwen en bij regelmatig gebruik elke 3-6. maand.

Witte hardloopschoenen met goede demping

Onze schoenen van Famme hebben een dikke buitenzool van lichter EVA- schuim en in combinatie met de binnenzool van Ortholite hebben ze een formidabele levensduur . De zorgvuldig opgebouwde mix van de verschillende eigenschappen maakt het tot een ontzettend goede hardloopschoen . Bekijk de feedback die we erop hebben gehad op onze productpagina.

2. Je schoenen hebben na een lang bad meer rimpels dan je voeten

Een van de beste visuele indicatoren voor schoenslijtage is de compressie van het tussenzoolschuim . Schuim dat geen respons meer heeft, vertoont horizontale rimpels en ziet er "geperst" uit.

Dit is een betere indicator dan de rubberen buitenzool van de schoenen: sommige hardlopers en wandelaars slijten delen van het rubber in minder dan 150 kilometer door de wrijving die de schoen en de voeten ervaren.

3. Boven- en binnenslijtage

Let op gaten of ongebruikelijke slijtage . Dit zijn indicatoren dat de schoen versleten is en vervangen moet worden.

Hoewel de meeste mensen hun schoenen niet elke zes maanden hoeven te vervangen, is het wel een goed idee om ze na zes maanden gebruik eens goed te bekijken. Zo krijgt u een goede indicatie van hoe snel uw schoenen kapot gaan.

4. Slijtage op de buitenzool

Kijk eens naar de onderkant van je schoenen; Als de zool op een bepaald gebied extreem versleten is, is het waarschijnlijk tijd om deze te vervangen .

Plaats de schoen op een vlakke, vlakke ondergrond op ooghoogte. De meeste schoenen moeten gelijkmatig zitten, zonder om te vallen of te schommelen. Als de nokken (rubberen delen) op de buitenzool meer versleten zijn, kan de schoen kantelen of schommelen, of zelfs scheef staan.

‘Normale’ slijtage vindt plaats aan de buitenkant van de hiel en gelijkmatig over de voorvoet. Als u op andere plekken overmatige slijtage opmerkt, kan dit een indicatie zijn dat de schoen versleten is of dat u een ander type schoen nodig heeft voor uw biomechanische behoeften.

5. Alles begint pijn te doen

Het zou toch wat zijn als je nooit meer een nieuw paar schoenen hoeft te kopen. Maar hoe langer u een schoen gebruikt, hoe minder ondersteuning en demping deze zal hebben, waardoor extra stress en vermoeidheid op de voeten, kuiten, knieën en heupen ontstaat.

Kijk eens naar ons artikel over pronatie, overpronatie en onderpronatie en de pijn die daaruit kan voortvloeien.

Voelen uw hardloopschoenen plat aan, of merkt u lichte irritaties aan uw knieën of voeten? Als u pijn ervaart, en deze pijn lijkt verband te houden met uw schoenen, die oud beginnen te worden, kan het vervangen van deze door een nieuw, fris paar een welkome verlichting voor het lichaam zijn.

Als u denkt dat de schoenen slijtage in verschillende delen van het lichaam hebben veroorzaakt, zal het nodig zijn om naar preventieve maatregelen te kijken , zodat de pijn niet erger wordt. Bekijk dan ons artikel over blessurepreventietraining .

Tips om de kwaliteit te behouden

  • Houd ze droog. Na regen of intensief gebruik waarbij is gaan zweten, vult u ze met krantenpapier of iets dergelijks en laat u ze aan de lucht drogen . Was uw sport- of hardloopschoenen alleen oppervlakkig af van vuil en dergelijke en doe ze nooit in de wasmachine . Bekijk ons ​​artikel als je twijfelt overhet wassen van schoenen !

Onze veelzijdige schoenen kunnen echter in de wasmachine worden gewassen . Verwijder de veters en binnenzool en zet de wasmachine op 30 graden met laag centrifugeren

Terug naar blog